تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/02/20 - 07:01
کد خبر: 504064

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

تکمیل بهارستان برای ایران/ از نزاع برای یک صندلی تا دیدار قهرمانی

تکمیل بهارستان برای  ایران/ از نزاع برای یک صندلی تا دیدار قهرمانی

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداخته‌اند که مهم ترین آن ها دیدار رهبر معظم انقلاب با اعضای تیم ملی فوتسال کشور و برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعه ۲۱ اردیبهشت ‌ماه در ۲۲ حوزه و رقابت ۹۰ نامزد برای ۴۵ کرسی باقی مانده مجلس با یکدیگر است تصاویر صفحه نخست روزنامه های صبح امروز خود را در پیشخوان مطبوعات با این موضوعات عرضه کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دیدار با رهبر انقلاب از جمله اتفاقاتی است که ورزشکاران زیادی آن را تجربه کرده‌اند، اما وقتی این دیدار حالت خصوصی‌تر پیدا می‌کند، آن وقت داستان متفاوت می‌شود. این را می‌شود از نوع ادبیات و شور و شعفی که این ورزشکاران بعد از ملاقات با رهبر انقلاب دارند، متوجه شد. اینکه متوجه می‌شوند چشمان تیز‌بین و نافذ ایشان آن‌ها را می‌بیند. اعضای تیم ملی فوتسال ایران که اخیرا برای سیزدهمین‌بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شدند، ظهر چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند. روزنامه های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع نوشتند.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: رقابت 90 نامزد برای 45 کرسی مجلس

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند. 90 نامزد برای 45 کرسی باقی مانده مجلس، فردا با یکدیگر رقابت می‌کنند. مردم آگاه ایران اسلامی از ساعت 8 صبح روز جمعه در مرحله دوم انتخابات مجلس پای صندوق‌های رأی می‌روند تا سرنوشت این ۴۵ کرسی را تعیین کنند. در این میان، 11 هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات وجود دارد که ۶۵ درصد آن مربوط به انتخابات الکترونیکی است.

طبق اعلام وزارت کشور، در مرحله اول انتخابات مجلس، تعداد رأی صحیح مأخوذه در حوزه انتخابیه تهران یک میلیون و ۵۶۹ هزار و ۸۵۷ رأی بود و از بین نامزدها ۱۴ نفر به طور مستقیم وارد مجلس شدند و ۳۲ نفر دیگر نیز به مرحله دوم راه یافتند که برای تصدی ۱۶ کرسی باقی مانده بهارستان به رقابت خواهند پرداخت.
فهرست مشترک جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، فهرست ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (امناء) و نیز فهرست شورای وحدت اعلام شده است. جامعه اسلامی مهندسین(جام) نیز از فهرست خود برای دور دوم انتخابات مجلس رونمایی کرد. همچنین، اسامی نامزدهای جبهه مردمی ایران قوی در ۲۲ حوزه انتخابیه منتشر شد. تبلیغات دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از بامداد 13 اردیبهشت آغاز شد و ساعت هشت صبح امروز پایان می‌یابد.
حوزه‌های انتخابیه تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس، ۲۲ حوزه انتخابیه‌ای هستند که انتخابات در آنها به دور دوم کشیده شده است.

در ادامه وطن امروز نوشت: آمبولی آسترازنکا

شرکت انگلیسی داروسازی آسترازنکا به دلیل بروز عارضه جانبی لخته شدن خون افرادی که واکسن آسترازنکا را تزریق کرده‌اند در حالی اقدام به جمع‌آوری آن از سراسر دنیا کرده است که در زمان همه‌گیری کرونا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برای ایمنی در مقابل این بیماری از چنین واکسنی استفاده کرده‌اند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ایران هم در زمان اوج بیماری «کووید-19» از وارد‌کنندگان واکسن کرونا بود؛ تقریبا ۱۲درصد واکسن‌های وارداتی به ایران هم آسترازنکا بود، چیزی حدود ۲۵ میلیون دوز، به همین دلیل یک نگرانی از تزریق این نوع واکسن پس از اعتراف شرکت سازنده آن به لخته شدن خون و مرگ ناشی از آن در اذهان عمومی شکل گرفته است؛ نگرانی‌ای‌ که البته به گفته متخصصان تنها در صورت بروز عوارض در همان روز‌ها و هفته‌های ابتدایی تزریق واکسن جدی است، چرا که با گذشت ۶ ماه از زمان تزریق و نبود علائم، اثر واکسن به طور کلی از بین می‌رود. حال پس از اعتراف شرکت تولیدکننده واکسن کرونایی آسترازنکا به عوارض جانبی نادری که تزریق این واکسن دارد، این شرکت انگلیسی اقدام به جمع‌آوری واکسن‌های خود در دنیا کرده است.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: 45 کرسی سرنوشت‌ساز

مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه در 22 حوزه انتخابیه و در نزدیک به نیمی از استان‌های کشور برگزار می‌شود. 45 کرسی نمایندگی یعنی چیزی در حدود یک‌ششم از 290 کرسی مجلس در این مرحله از انتخابات تعیین تکلیف می‌شوند و همین امر سبب شده میزان اهمیت حضور رأی‌دهندگان و انتخابشان به جهت اثر تعیین‌کننده‌ای که در رویکرد سیاسی و کارآمدی تخصصی نهاد قانونگذاری و نظارت کشور دارد دست‌کمی از انتخاباتی که 11 اسفند برگزار شد، نداشته باشد.

احمد وحیدی وزیر کشور در بیان اهمیت این مرحله از انتخابات با اعلام اینکه ۱۱هزار و ۵۰۰ شعبه در ۲۲ حوزه برای اخذ رأی در ۱۵ استان در نظر گرفته شده است، گفت: کار گسترده‌ای در این دوره داریم تا مردم بار دیگر حماسه جدیدی خلق کنند. با انتخاب مردم، ۴۵ نماینده دیگر راهی خانه ملت می‌شوند بنابراین همه باید تلاش کنند تا مردم حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی داشته باشند و نماینده مورد نظر خود را انتخاب کنند. وی با اشاره به انجام آموزش‌های لازم برای برگزاری تمام الکترونیکی انتخابات در هشت حوزه انتخابیه، افزود: هیچ گونه مشکل امنیتی در برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی نداریم.

وزیر کشور روز گذشته همچنین با انتشار پیامی در فضای مجازی به برخی حاشیه‌سازی‌های انجام شده پیرامون انتخابات واکنش نشان داد. وحیدی در این پیام با تأکید بر اینکه برای وزارت کشور و دولت، دغدغه‌ای غیر از برگزاری انتخاباتی شکوهمند در کمال امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت وجود ندارد، تصریح کرد: ادعای حمایت دولت یا مسئولان اجرایی انتخابات از یک لیست سیاسی در مرحله دوم انتخابات مجلس شایعه‌ای برخاسته از بداخلاقی و بی‌تقوایی یا بی‌اطلاعی محض است.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: 45 کرسی تأثیرگذار

مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه 21 اردیبهشت 1403 برگزار می شود. گفتنی است که این دور از انتخابات در 15 استان کشور و در 22 حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد که 90 داوطلب برای 45 کرسی مجلس به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.دور دومی که 45 کرسی تعیین‌تکلیف‌نشده، رقابت در آن را پر‌رونق‌تر از گذشته کرده و بر میزان جذابیت آن افزوده است، به‌ویژه آن‎که تقسیم کرسی‌ها بین چندین فهرست، ترکیب هیئت رئیسه را نیز غیرقابل پیش‌بینی‌تر از همیشه کرده است.

با نتایج حاصل از دور اول انتخابات، این  کرسی های باقی‌مانده به‌مثابه برگ برنده‌ای تلقی می‌شود که هر یک از گروه‌های سیاسی برای بالابردن وزن سیاسی خود و اثرگذاری هرچه بیشتر در ترکیب هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها گریزی جز تلاش برای افزودن سهم خود از آن ندارند.  در تهران هم به شکل بی سابقه ای نیم بیشتری از نامزدهای انتخاباتی نتوانستند در دور اول به بهارستان راه پیدا کنند و 16 نماینده پایتخت در دور دوم تعیین تکلیف می شوند. در این میان اگرچه همواره  و در ادوار انتخابات مجلس، دور دوم شور و حال دور اول را نداشته و این باور وجود داشته که اهمیت کمتری دارد اما ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم، تعیین رئیس آینده بهارستان و تامین خواست و نظر مردم از جمله دلایلی است که می تواند نشان دهد دور دوم انتخابات حائز اهمیت فراوانی است . همچنین  نباید فراموش کرد که رفع مشکلات به خصوص در حوزه اقتصادی نیازمند روی کار آمدن نیروهایی متخصص است که این مهم میسر نمی‌شود مگر با رأی مردم به نامزدهایی با دانش، تحصیل کرده و کارآمد.

بنابراین اگر در پی مشارکتی حداقلی نیروهایی تندرو و ناآگاه روی کار آیند، طبیعی است که مجلس نتواند آن طور که انتظار می‌رود از پس‌ ریل‌گذاری درست برای دستگاه‌های اجرایی با وضع متناسب قوانین و نیز نظارت کامل برآید. همچنین هر رخداد مثبت مهمی در کشور با حضور و مشارکت مردم رقم می‌خورد و بی‌گمان اگر مردم در دومین دور انتخابات مجلس حضوری گسترده داشتند، علاوه بر تحقق سه مورد مذکور می‌توانند سرنوشت نظام تقنینی چهار سال آینده کشور را خودشان رقم بزنند.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: بهارستان تکمیل می‌شود

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: زمان تبلیغات نامزدهای مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ صبح روز پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت ماه - به پایان می‌رسد.به گزارش ایرنا، از کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات کشور، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲ خود در خصوص پایان زمان تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم، اعلام کرد: «به آگاهی ملت شریف ایران اسلامی می رساند، با عنایت به ماده (۷۰) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، تبلیغات نامزدهای مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ساعت ۰۸:۰۰ صبح روز پنج شنبه مورخ ۱۴۰۳/۲/۲۰ به پایان می رسد و هرگونه فعالیت تبلیغاتی پس از آن ممنوع است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: لذا از تمامی نامزدها، احزاب، گروه های سیاسی، هواداران و عموم مردم تقاضا می شود پس از پایان مهلت زمان تبلیغات، از انجام هرگونه فعالیت تبلیغی له یا علیه نامزدها پرهیز کنند و در روز اخذ رای نیز از به همراه داشتن هرگونه اقلام یا نماد تبلیغاتی (نظیر عکس و...) خودداری کنند.» انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان نامزدهای حاضر در عرصه رقابت، ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات که در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، مشخص خواهد شد.تبلیغات دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از بامداد ۱۳ اردیبهشت آغاز شد و تا ساعت هشت صبح پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد.

جوان نوشت: دیدار «قهرمانی»

رهبر معظم انقلاب: من جداً کار ورزشی شما را تحسین می‌کنم. این پیروزی‌های پی‌درپی که مجموعه فوتسال ما الحمدلله به دست آورده، خیلی باارزش است این پرچم که شما گفتید (اشاره به صحبت‌های شمسایی) که برافراشته بشه، بلند بشه، بخش مهمیش دست شماست. شما دارید این کار را می‌کنید. از جنبه اخلاق و فرهنگ هم همین مسئله اهدای جام به شهید، به خانواده شهید، حضور شما در فرودگاه، خانواده محجبه خوب‌تان و بقیه مسائلی که وجود دارد همه این‌ها به معنای واقعی کلمه، کلمه کلمه‌اش تأثیرگذار است در پیشرفت این ملت

جام جم در صفحه نخست خود نوشت: برای ایران

رهبر انقلاب در این دیدار به وحید شمسایی، سرمربی تیم ملی فوتسال ایران انگشتر اهدا کردند.در این دیدار وحید شمسایی خطاب به رهبر معظم انقلاب گفت: ما عاشق کشورمان هستیم و هرچه این پرچم بالاتر برود، لذتش برای ما بیشتر است. رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند: این پرچم که شما گفتید برافراشته بشود و جلوی چشم دنیا قرار بگیرد، بخش مهمی از آن دست شماست و شما دارید این کار را می‌کنید.

گفتنی است قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران در آسیا موجی از شادی و غرور را در میان ایرانیان به وجودآورد. تقدیر رهبر معظم انقلاب از اعضای تیم ملی فوتسال، نشانگر توجه ویژه و اهمیتی است که ایشان در مورد افتخارآفرینی جوانان برای ایران قائل هستند.

در ادامه همشهری نوشت: تکمیل یک کار ناتمام

فردا (جمعه، 21اردیبهشت‌ماه) درحالی دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در 15استان کشور برگزار می‌شود که مشارکت حداکثری رأی‌دهندگان در این دور نیز مانند دور نخست، برای تشکیل مجلسی با پشتوانه قوی مردمی از اهمیت راهبردی‌ای برخوردار است. فرصت تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای دور دوم انتخابات مجلس در شرایطی 8صبح امروز (پنجشنبه) به پایان رسید که رقابت‌ انتخاباتی در 22حوزه انتخابیه طی روزهای اخیر به نقطه اوج رسیده و کاندیداها از آخرین فرصت‌ها به‌منظور معرفی خود به رأی‌دهندگان استفاده کرده‌اند.

در چنین شرایطی اما، تبیین دلایل اهمیت حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی، همانند دور نخست، از موضوع‌هایی است که طی روزهای اخیر مورد توجه رسانه‌ها و فعالان سیاسی قرار گرفته ‌است. این درحالی است که به اذعان کارشناسان، هرچه رأی نمایندگان انتخابی بیشتر باشد، تأثیرگذاری آنان در پارلمان افزایش خواهد یافت؛ به‌ویژه اینکه بیشتر کرسی‌های باقیمانده، مربوط به شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و... است.

شرق صفحه اول خود را این‌گونه نوشت: نزاع برای یک صندلی

انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در 21 اردیبهشت برگزار می‌شود تا تکلیف 45 کرسی باقی‌مانده مشخص شود.اما آن چه که برای اصولگرایان مهم است، نزاعی است که بر سر کرسی ریاست مجلس به راه انداخته‌اند، نه تلاش برای تصاحب صندلی های خالی بهارستان. نه اینکه تاثیر حضور 45 نماینده باقی مانده را جدی نگرفته باشند.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: شوک امنیتی به آمریکا، اسناد در تهران است؟

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست یک سال پس از تعلیق صلاحیت امنیتی و حذف رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به دلیل کوتاهی‌اش در نگهداری اسناد محرمانه، جزئیات جدیدی درباره چرایی برکناری رابرت مالی افشا کرده است. پس از افشای خبر تعلیق صلاحیت امنیتی مالی، پلیس فدرال آمریکا تحقیقات خود را متمرکز بر این موضوع کرده بود چه اتفاقی افتاده که مالی یکباره و اینقدر ناگهانی به مرخصی رفت و به‌سرعت هم جایگزینی برای او معرفی شد؟ به‌تازگی واشنگتن‌پست گزارشی از نامه دو نماینده جمهوریخواه کنگره  منتشر کرده و جزئیات بیشتری از چگونگی لو رفتن اطلاعات توسط مالی را منتشر کرده است.

اطلاعات محرمانه‌ در دست ایران

ژوئن 2023، سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع آمریکایی اعلام کرد مجوز امنیتی رابرت مالی برای بررسی احتمال سوءاستفاده او از اسناد طبقه‌بندی‌شده به حالت تعلیق درآمده است. اطلاعاتی که البته مالی هم آن را تایید کرد و گفت که از اوایل سال به مرخصی بدون حقوق رفته است. مالی البته به همکارانش گفته بود که به دلایل خانوادگی از مرخصی شخصی طولانی‌مدت استفاده می‌کند، اما کمی بعد خبر لغو مجوز رابرت مالی با تعلیقی تقریبا دوماهه منتشر شد. بعد از آن هم مقامات آمریکایی نیز علت برکناری یا لغو مجوز مالی را اعلام نکردند. درحالی‌که مقامات آمریکایی از بیان علت دقیق این مرخصی بدون حقوق اجتناب می‌کردند، روزنامه ایرانی تهران‌تایمز، در گزارش خود نوشت که در 21 آوریل مجوز امنیتی مالی لغو شده و علت آن هم، «سهل‌انگاری او در حفظ و نگهداری اسناد محرمانه» بوده است و بعد از این، دسترسی‌های مالی به‌کلی قطع می‌شود.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
امتحانات نهایی لغو شد؟ +جزئیات
واکنش‌ هنرمندان به شهادت رئیس‌جمهور کشور +عکس
حضور مردم در بیت آیت‌الله آل‌هاشم +فیلم
سینماها و تئاترهای کشور تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند
اطلاعیه فدراسیون فوتبال در مورد لغو دیدارهای لیگ برتر
امام جمعه‌ای که امام تمام روز‌ها بود
لبنان سه روز عزای عمومی اعلام کرد
ظریف مقصر حادثه بالگرد رئیسی را گفت +فیلم
تعطیلی کلاس درس آیت‌الله جوادی آملی به دلیل شهادت رئیسی و همراهانش
لحظه‌ی اعلام شهادت رئیس جمهور در حرم حضرت معصومه(س) +فیلم
همه چیز درباره نخستین وزیر امور خارجه «شهید»
لحظه انتقال پیکر شهدای هلی‌کوپتر رئیس‌جمهوری +فیلم
پیام روحانی: صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد
اسامی شهدای خلبان و فنی هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور اعلام شد
پرچم گنبد رضوی به رنگ سیاه درآمد +عکس
رئیس جمهوری که افتخارش روضه خوانی بود +فیلم
نخستین عکس از دو خلبان شهید در سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور
اولین واکنش مردم به خبر شهادت رئیس جمهور +فیلم
آقا سید وقت استراحت رسید +فیلم
پاکستان عزای عمومی اعلام کرد
شهادت رئیسی برنامه مجلس را تغییر داد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top